Direktlänk till inlägg 5 november 2014

Vårdyrkets början till en positiv förstasida.

Av Sandra - 5 november 2014 20:39

Så jag sitter här ensam och funderar. Jag har ingen att dela detta med här hemma i min soffa, så jag delar med er. Alla er. Jag har skrivit mycket. Jag har skrivit lite. Jag har fått kommentarer om att jag är duktig. Att det jag skriver är bra. Att det är känslosamt. För min del är allt jag skrivit om viktigt. Men ingenting har egentligen varit så viktigt som mina ord om hemtjänsten. Och jag har aldrig fått riktiga, verkliga blommor, för någonting jag har bokstaverat.


Kommunal sökte upp mig, lilla mig, för att ge mig blommor. Uppskattning. Det är glädjetårar. Det är bortom ord. Bortom min förmåga. Men det är min förstasida. Vårdyrkets början till en positiv förstasida.


Det jag skrev var inte för min egen del. Det var för er alla som sliter varje dag. För alla er som lyssnar, bryr er och tar till er av andra människors krämpor och problem. Det var till alla er som springer mot tiden, trycker undan era onda leder, kämpar fram ett leende med sprängande huvudvärk och som hoppas och tror på en bättre framtid. Ni är guld värda. Ni ska sträcka på ryggen och bära yrkets roll med stolthet. För ingen som klagar, ingen politiker, ingen myndighet, ingen chef, skulle göra jobbet bättre än er som håller till på golvet.


Anledningen till att den 4400 tecken långa texten formades, är att enstaka tråkiga, tragiska händelser fortsätter att forma synen på vården idag. Det finns anhöriga som sliter ont hemma, för att dem inte vågar sätta sina kära på boenden på grund av det de läser i tidningar. Det finns såna som inte litar på oss, för att de tidigare har blivit av med pengar eller andra ägodelar. Det finns såna som har så dåliga erfarenheter av vården, att de inte tror att det finns människor som kan sitt jobb. Det enda jag kan säga, är att jag är ledsen. Jag är ledsen att ni inte träffade mig och all den fantastiska vårdpersonal jag har mött, innan dess. Och så vill jag be om ursäkt för alla dem som aldrig borde satt sin fot i din närhet.


Idag och resterande dagar är såna som vi ska gå till jobbet med ära. Med glädje. Vi har andra människors liv i våra händer. De sätter hela sin existens till att du och jag behandlar dem med värdighet och respekt. Det är någons morfar eller mormor. Farmor eller farfar. Någons mamma eller pappa. Någons syster eller bror. Det kan vara någons barn. Det är människor vi vill ha tillräckligt med tid till att lyssna om livet, erfarenheter, sjukdom, kärlek och önskningar. När vi har det, kan vi också ge bästa möjliga perfekta vård. Samma vård som vi alla vill ha, när den dagen kommer.


Jag önskar att jag får fortsätta på det här. Att min chef ser att jag vill öppna ögon. Visa vad vi gör. Öka förståelsen. Göra yrket attraktivt. Att jag vill prisa eldsjälar som ger den lilla, extra kryddan i andras liv. Och jag önskar att vi en dag får uppleva att vårt engagemang visar sig i plånboken.


#varbergskommun #varbergsomsorg #hemtjänst #denofärdigahemtjänsten #nugörviskillnad #kommunal #varberg

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 6 juni 2021 12:30

Så när allergichocken har lagt sig och åtminstone en toarulle har gjort avloppsvattnet sällskap, då minns jag. För det har varit likadant ett tag. Tänker att meningen med sömnmediciner är att man ska få sova, men vissa saker verkar inte bita på det. ...

Av Sandra - 14 april 2021 01:10

Jag antar att människor inte pratar högt om sina aborter eller rättare sagt, att kvinnor inte gör det. Alla har definitivt sina egna bakomliggande orsaker. Men när man är två eller i en mindre grupp, går det att prata om det. Vissa öppnar sig. Anledn...

Av Sandra - 3 mars 2021 21:24

Det må låta banalt, men jag fick beröm av psykologen idag. Beröm för en aktiv handling. Inte för att jag inte gör aktiva handlingar varje dag, men för att den här handlingen tog mig tillbaka så att jag kunde känna marken under fötterna igen.    J...

Av Sandra - 25 februari 2021 22:20

Jag har länge undrat vad jag kan skriva. Om jag kan skriva. När jag kan skriva. Vilket ben jag kan stå på och vilket ben som bär mig. Det här är inte självklart för mig längre och prestationskraven och duktighetsflickan har inte lagt skorna på hyllan...

Av Sandra - 9 december 2019 00:41

De säger att jag ska skriva. De som vet. Var det av läkande art? Jag minns inte det. Jag hittar ingenting att dra i, för min hjärna är fylld av gråa moln och grus. Det är tankar som flyter runt, det är bara en massa sus. Det är känslor som k...

Presentation


Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra.
Mod att förändra det jag kan.
Och förstånd att inse skillnaden.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards