Direktlänk till inlägg 17 oktober 2018

På papper på papper med en signatur.

Av Sandra - 17 oktober 2018 01:17

Jag har undrat vad jag skulle säga just nu. Eller just nu, egentligen på fredag efter klockan två. Men just nu, allt utom rimligt tvivel. Idag, allt utom rimligt tvivel. Inte för att det någonsin fanns ett. Förutom i kanske någon historia eller lögn som hoppade ut som en groda för att rädda sitt eget skinn. Vem vet. Jag vet inte. Men jag vet att pappa på papper på papper, är ofrånkomligt. DNA och sånt där, plus en senare underskrift. Grattis pappa på papper på papper. Det blev en pojke. Om glömskan föll sig naturligt.


På tal om glömska och natur, så gör jag mitt bästa med att försöka. Jag vill minnas. Jag vill att jag ska. Jag vill ha förlossningen som en sanning och inte som en dröm. Jag vill känna att det varit. Känna att det hänt. Varje dag, är som att vakna efter en mardröm mitt i natten i panik, i rädsla och i frustration och undra, ifrågasätta vad som är en dröm och vad som är verklighet. Jag ser Oliwer varje dag. Jag vet att han finns där. Men kopplingen som ska ligga däremellan är förstörd. Defekt. Och ett verkstadsbesök kan inte fixa det. Där är det jag som behöver utom rimligt tvivel.


Förra veckan fick jag träffa tjänstgörande barnmorska och en av sjuksköterskorna från ambulansen. Det, mamma och papper, borde kanske berätta en sanning och förstärka att det har hänt. Men det känns lika surrealistiskt och avskärmat som det kan göra under visningen av en film på bioduk. Sju minuter finns på papper. Resten finns överallt och ingenstans, utspritt i delar av Västernorrland och i andra minnesbanker än min egen. Det jag brottas med är filmen. Hela filmen. Början. Mitten. Och slutet. Jag har sett titeln och sedan rullar eftertexterna. Allt jag har är en kort reklam, med avbrott för mer reklam.


Sjuksköterskan fick inga blåmärken, det var i alla fall det hon sa. Jag klämde, men hon sa att byxorna var av ett tåligt material. Hon sa att hon stack mitt emellan, som orden jag minns att jag sagt. Hon sa att det kändes som om jag skrek ut allt istället för att krysta och ta i. Att min fot och mitt ben tryckte mot inredningen. Att de hade stannat om hon sett att han var på väg. På ett vis, förstärks min känsla och min oerhört svaga bild om att jag försökte hålla tillbaka för allt i världen. Men samtidigt undrar jag, hur inåt helvete tjurig kan en människa vara och hur mycket går det egentligen att hålla emot?


Papperet säger 04:38. Barnmorskan. Jag minns hennes ljusa ansikte och blonda hår. Hon kom när ljusen slutat blinka och hjulen var stilla. Hon berättade att de hjälpts åt att flytta mig från bår till säng, att ingenting syntes. Jag vill minnas att jag inte orkade att inte ta i när skjutsen ändå kom. Min känsla när jag tänker och små fragment spelas upp, är att jag inte orkade hålla emot längre och att jag kunde släppa efter. Jag var på sjukhus. Hon sa att hon höll emot. Att det gick fort i korridoren.


Jag frågade kvinnan från ambulansen om jag mindes rätt, att de frågat mig om de skulle stanna. Hon sa ja. Barnmorskan gick igenom det som stod på papperet. Betyder det där att vi var inne i rummet i tre minuter? Hon sa ja. Jag hann andas i masken. Jag hann några andetag. De hann, vad de nu hann. Jag glömde fråga om jag sa "jag vet att du kan ta ut honom med sugklocka". Om det var svaret på hennes nej när jag ville att han skulle ut "nu". Om den bilden har hänt.


Sjuksköterskan sa att hon höll min hand och att jag höll hennes. Att hon var nära. Barnmorskan sa att hon höll sitt skydd och att killen från ambulansen tog emot honom när han kom ut skrikandes. Hon sa att hon höll upp honom för att visa mig. Jag har ingen minnesbild av det och när jag säger det, nu, är trycket över bröstet enormt. Jag försöker påminna mig själv om att djupa andetag har en bättre effekt och att blöta kinder är hälsosamma.


I min eftersökning har jag hittat Jenny. 
03:43
"Glöm inte att andas"

Men jag kunde inte andas. Jag kan inte det nu heller. 
För jag vill minnas att jag ville något annat än att inte vilja hålla honom direkt. Jag vill minnas vad undersköterskan sagt till barnmorskan.
"Det var hon som höll sin pojke så..."

Efteråt.


Men det finns inte. Jag hittar det inte.
Jag minns inte. Jag har det inte.
Och det finns inte i en detaljspecifikation på en abonnemangsfaktura. Det finns inte i ett meddelande. Inte i huvudet. Inte i text. Det finns inte i en känsla. Inte en endaste nerv.


Så, det var på tal om glömska.
Jag önskar att det här också var så lätt som på papper på papper med en signatur.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 6 juni 2021 12:30

Så när allergichocken har lagt sig och åtminstone en toarulle har gjort avloppsvattnet sällskap, då minns jag. För det har varit likadant ett tag. Tänker att meningen med sömnmediciner är att man ska få sova, men vissa saker verkar inte bita på det. ...

Av Sandra - 14 april 2021 01:10

Jag antar att människor inte pratar högt om sina aborter eller rättare sagt, att kvinnor inte gör det. Alla har definitivt sina egna bakomliggande orsaker. Men när man är två eller i en mindre grupp, går det att prata om det. Vissa öppnar sig. Anledn...

Av Sandra - 3 mars 2021 21:24

Det må låta banalt, men jag fick beröm av psykologen idag. Beröm för en aktiv handling. Inte för att jag inte gör aktiva handlingar varje dag, men för att den här handlingen tog mig tillbaka så att jag kunde känna marken under fötterna igen.    J...

Av Sandra - 25 februari 2021 22:20

Jag har länge undrat vad jag kan skriva. Om jag kan skriva. När jag kan skriva. Vilket ben jag kan stå på och vilket ben som bär mig. Det här är inte självklart för mig längre och prestationskraven och duktighetsflickan har inte lagt skorna på hyllan...

Av Sandra - 9 december 2019 00:41

De säger att jag ska skriva. De som vet. Var det av läkande art? Jag minns inte det. Jag hittar ingenting att dra i, för min hjärna är fylld av gråa moln och grus. Det är tankar som flyter runt, det är bara en massa sus. Det är känslor som k...

Presentation


Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra.
Mod att förändra det jag kan.
Och förstånd att inse skillnaden.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards