Direktlänk till inlägg 14 augusti 2018

Schack matt på tre sekunder.

Av Sandra - 14 augusti 2018 01:26

Det är konstigt. Jag har aldrig varit den som haft ont av att det är stökigt och rörigt. Men den bästa stunden (missförstå mig rätt) som jag får på hela dagen, är den lilla stunden jag har på balkongen på kvällen när han har somnat. Den är städad, orörd och alldeles lugn. Och den har luft som är lätt att andas.


Under rätt många veckor önskade jag att min pluttis inte skulle vara så fruktansvärt lik honom, till största del för att det skulle vara lättare att inte behöva se honom varje dag och inte prata alls. För det var honom jag såg. Hela tiden. Varenda gång jag tittade på min egen bebis. Min. Bebis. Och fortfarande, men det är lättare nu.


Efter att i princip ha pratat varje dag i över tre år, blev den tystnaden mest jobbig. Plågsam. Särskilt när jag fick ta och lyssna på hans tankar och funderingar, när ingen annan visste att hans barn blev större och större i min mage. Det är på riktigt svårt att kombinera mörker och ljus. Jag ville vara glad, men i samma ögonblick som stickan visade ett plus, var det också hans största mardröm.


Jag har blivit tillfrågad om jag planerade det här. Jag är dock inte riktigt säker på hur man planerar att bli gravid med någon som smyger bakom ryggen på någon annan. Kaos:et i vaggan var som en triss. Plötsligt händer det. Det var det mest osannolika resultat jag läst av, i hela mitt liv. Nu är han förstås miljonvinsten i Nyhetsmorgon. Men då, gjorde han verkligen sken av namnet i en helt egen bokstavskombination.


Jag önskade i alla fall att hans pappa hade valt att prata med mig, så att jag fick förstå. Det motsträviga i att inte vilja, men vara kvar och göra mer av samma sak ändå. Men mest av allt ville jag nog dela, det jag inte delar med någon annan. Att hans hjärta också skulle smälta, när han såg vad jag såg. Istället var det enklare att i praktiken göra som jag i en arg stund sa, fortsätta livet som vanligt och leva som om han inte fanns. Så med en ovilja att växa upp och ha ansvar, fick jag barn med en pojke och inte med en man.


Visst finns det någon sorts sorg i att det blev som det blev. Jag förlorade en av mina bättre vänner när mitt lilla liv för första gången tog ett andetag utanför mig. Egentligen mer än så, men mitt ego är alldeles på tok för stort för att resten ska passera. Oavsett, skulle jag aldrig någonsin byta bort knytet som stökar ner mer än jag - om jag så ska bo på en balkong i vinter och resten av mitt liv.


Så medan hans största mardröm är verklighet,
väntar inte ett schack matt på tre sekunder.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 6 juni 2021 12:30

Så när allergichocken har lagt sig och åtminstone en toarulle har gjort avloppsvattnet sällskap, då minns jag. För det har varit likadant ett tag. Tänker att meningen med sömnmediciner är att man ska få sova, men vissa saker verkar inte bita på det. ...

Av Sandra - 14 april 2021 01:10

Jag antar att människor inte pratar högt om sina aborter eller rättare sagt, att kvinnor inte gör det. Alla har definitivt sina egna bakomliggande orsaker. Men när man är två eller i en mindre grupp, går det att prata om det. Vissa öppnar sig. Anledn...

Av Sandra - 3 mars 2021 21:24

Det må låta banalt, men jag fick beröm av psykologen idag. Beröm för en aktiv handling. Inte för att jag inte gör aktiva handlingar varje dag, men för att den här handlingen tog mig tillbaka så att jag kunde känna marken under fötterna igen.    J...

Av Sandra - 25 februari 2021 22:20

Jag har länge undrat vad jag kan skriva. Om jag kan skriva. När jag kan skriva. Vilket ben jag kan stå på och vilket ben som bär mig. Det här är inte självklart för mig längre och prestationskraven och duktighetsflickan har inte lagt skorna på hyllan...

Av Sandra - 9 december 2019 00:41

De säger att jag ska skriva. De som vet. Var det av läkande art? Jag minns inte det. Jag hittar ingenting att dra i, för min hjärna är fylld av gråa moln och grus. Det är tankar som flyter runt, det är bara en massa sus. Det är känslor som k...

Presentation


Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra.
Mod att förändra det jag kan.
Och förstånd att inse skillnaden.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards