Direktlänk till inlägg 7 september 2018

En pärla i ett hav av skönhet.

Av Sandra - 7 september 2018 01:49

Jag undrar om jag någonsin kände dig. Jag undrar vem du är. Varför. Framförallt varför. Samtidigt vet jag att det svaret är lika långt bort som regnet var i somras. Men lika nära så att jag kan se det ifrån mitt köksfönster.


Det var min kropp. Mitt val. Det sa jag till dig. Inte bara för att du gjorde mig arg. Inte bara i bristen på ansvar. Utan för att det var så. Är så. Men hade han bara varit ond hos dig, borde du aldrig ha varit i närheten av mig. Du borde aldrig ha sagt att du var fruktansvärt förälskad i mig. Inte haft händerna där han låg och yttrat, det är bara den här som syns. Inte legat bredvid mig och ljudat, att det är inte så hemskt att det är med dig.


När han skrattar är jag glad. När han ler mot mig, är jag glad. Han gör det som om det vore den enklaste saken i hela världen. I hans värld finns det inga bekymmer. Och jag önskar att jag kunde känna likadant. Den lilla människan gör mig lycklig. Men jag är sårad. Jag skulle ljuga om jag sa någonting annat. Jag trodde inte att du skulle välja mig och jag hade rätt. Men aldrig, i min vildaste fantasi, kunde jag tro att du skulle välja bort någon som såg ut som du. Inte efter allt. Till och med trots allt.


Vad jag dessutom trodde var att du skulle ge mig ärlighet. Fram tills den stunden var det någonting jag tänkte att du hade gett mig hela tiden. Där också, trots allt. Sedan när allting hittade sin väg fram, med lite hjälp, skulle havet av lögner åtminstone försvinna. Krympa. Men inte ens då. Inte ens det kunde du ge mig. Faktiskt inte ens din egen son eller någon runtomkring.


Du vet, det är konstigt hur mycket man minns när man helst vill glömma. Om några få månader är det fyra år sedan pappa fyllde jämnt. Det betyder att det också är fyra år sedan du åkte förbi och stannade utanför mammas hus medan vi firade "lilla julafton", bara för att du ville ha en puss. Det är tre år sedan du skrev till mig att jag inte behövde sälja in mig, att du redan var såld. Det är samma lika för första gången jag såg bokstäverna bästa vän. Jag undrar, minns du "du är verkligen en pärla i ett hav av skönhet"? Det gör jag. 19 mars 2015. Det var en torsdag. Jag knäppte nämligen kort på det och sparade, för att det var det bland det finaste någon någonsin sagt till mig.


Ibland tänker jag på hur han ska få veta. Om han ska få veta. Det kanske inte är så konstigt. Men när jag tittar på den lilla killen i sängen, hoppas jag att han aldrig vill. Att han aldrig frågar. Att han växer upp och aldrig behöver en bild. Jag önskar att han bara nöjer sig med ett namn och egentligen inte ens det.


Och om han frågar, om han vill veta, berättar jag att du fick kämpa? Säger jag att din charm vann till slut? Visar jag vad jag föll för först? Lämnar jag sorgen och ilskan bakom ett hörn och låter bli den allra sista versen helt? Eller spelar jag bara upp den du sjöng och hoppas att han förstår, att det inte var honom det var fel på.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 6 juni 2021 12:30

Så när allergichocken har lagt sig och åtminstone en toarulle har gjort avloppsvattnet sällskap, då minns jag. För det har varit likadant ett tag. Tänker att meningen med sömnmediciner är att man ska få sova, men vissa saker verkar inte bita på det. ...

Av Sandra - 14 april 2021 01:10

Jag antar att människor inte pratar högt om sina aborter eller rättare sagt, att kvinnor inte gör det. Alla har definitivt sina egna bakomliggande orsaker. Men när man är två eller i en mindre grupp, går det att prata om det. Vissa öppnar sig. Anledn...

Av Sandra - 3 mars 2021 21:24

Det må låta banalt, men jag fick beröm av psykologen idag. Beröm för en aktiv handling. Inte för att jag inte gör aktiva handlingar varje dag, men för att den här handlingen tog mig tillbaka så att jag kunde känna marken under fötterna igen.    J...

Av Sandra - 25 februari 2021 22:20

Jag har länge undrat vad jag kan skriva. Om jag kan skriva. När jag kan skriva. Vilket ben jag kan stå på och vilket ben som bär mig. Det här är inte självklart för mig längre och prestationskraven och duktighetsflickan har inte lagt skorna på hyllan...

Av Sandra - 9 december 2019 00:41

De säger att jag ska skriva. De som vet. Var det av läkande art? Jag minns inte det. Jag hittar ingenting att dra i, för min hjärna är fylld av gråa moln och grus. Det är tankar som flyter runt, det är bara en massa sus. Det är känslor som k...

Presentation


Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra.
Mod att förändra det jag kan.
Och förstånd att inse skillnaden.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards