Direktlänk till inlägg 1 juni 2014

En ung kvinnas sista ord.

Av Sandra - 1 juni 2014 16:45

Jag mår verkligen utan undantag som bäst, när jag får ligga ute i solen en hel dag. I en halv sekund förbannade jag mig över myrorna som kom och kröp. Det kliar överallt. Och då menar jag överallt. I en annan halv sekund kände jag ett ytterst litet klagomål formas, när solen gick i moln. Men så fortsatte jag och bläddra mig fram i boken. Jag läste. Och jag läste.


Jag läste om Regine. Om hennes kamp. Om hennes dödliga utgång. Jag grät under minst halva boken. Jag torkade tårar. Jag torkade näsan i påslakanet jag lagt ut på gräset. Cancer är vidrigt. Att vilja leva, men inte kunna överleva, är fasansfullt. Och där låg jag med myror i mina knäveck.


Hon skrev mycket, Regine. Hon var smart. Begåvad. Kreativ. Omtänksam. Levnadsglad. Jag gillar böcker som är baserade på verkliga händelser. Det ligger så mycket känsla i orden, att det går genom kroppen som en stor översvämmande våg. Det känns som om man känner det författaren känner. Även om jag vet, att det inte ens är i närheten. Ord är dock starka. Särskilt när det handlar om överlevnad.


Det som fick mig att reflektera var, att vi är duktiga på att klaga. Vi är duktiga på att se framåt, för att vi tror att det är bättre där. Som Regine skrev, skulle det vara bättre på högstadiet, sedan bättre på gymnasiet, sedan än bättre när hon skulle ut och resa. Det var inte förrän hon var sjuk, som det blev viktigt med ett nu. Idag. Inte imorgon. Inte efter gymnasiet. Det sattes i perspektiv.


Varför väntar vi på saker? Varför gör vi det inte på en gång? Varför klagar vi när det regnar, när solen är för stark? Varför förbannade jag mig över myror, när jag har precis allting jag vill ha? Jag har ett bra liv. Idag har jag det. Jag känner det i kroppen varje dag. Jag är tacksam varje dag. Framförallt är jag frisk. Det är inte alla människor som får uppleva det, eller ens komma ihåg hur det kändes.


Läs den.  
Imorgon kan det vara för sent.


 
 
Ingen bild

Angelique

2 juni 2014 14:57

Vad fint skrivet! Har du läst klart boken? När du gjort det så lånar jag den gärna om jag får! Gillar också den typen av böcker :)

Sandra

2 juni 2014 16:49

Haha läste klart den på några timmar :) bara att låna på! Boken var riktigt grym faktiskt. Eller rättare sagt, hon var duktig på att skriva :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 6 juni 2021 12:30

Så när allergichocken har lagt sig och åtminstone en toarulle har gjort avloppsvattnet sällskap, då minns jag. För det har varit likadant ett tag. Tänker att meningen med sömnmediciner är att man ska få sova, men vissa saker verkar inte bita på det. ...

Av Sandra - 14 april 2021 01:10

Jag antar att människor inte pratar högt om sina aborter eller rättare sagt, att kvinnor inte gör det. Alla har definitivt sina egna bakomliggande orsaker. Men när man är två eller i en mindre grupp, går det att prata om det. Vissa öppnar sig. Anledn...

Av Sandra - 3 mars 2021 21:24

Det må låta banalt, men jag fick beröm av psykologen idag. Beröm för en aktiv handling. Inte för att jag inte gör aktiva handlingar varje dag, men för att den här handlingen tog mig tillbaka så att jag kunde känna marken under fötterna igen.    J...

Av Sandra - 25 februari 2021 22:20

Jag har länge undrat vad jag kan skriva. Om jag kan skriva. När jag kan skriva. Vilket ben jag kan stå på och vilket ben som bär mig. Det här är inte självklart för mig längre och prestationskraven och duktighetsflickan har inte lagt skorna på hyllan...

Av Sandra - 9 december 2019 00:41

De säger att jag ska skriva. De som vet. Var det av läkande art? Jag minns inte det. Jag hittar ingenting att dra i, för min hjärna är fylld av gråa moln och grus. Det är tankar som flyter runt, det är bara en massa sus. Det är känslor som k...

Presentation


Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra.
Mod att förändra det jag kan.
Och förstånd att inse skillnaden.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards